Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i British Council zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu „Ćwiczenia z aktualności”, w którym pytamy o to, co to jest sztuka współczesna, a co: nowoczesna? Gdzie zaczyna się ta pierwsza, a gdzie druga? Z jakimi postawami łączą się obie? Czy to możliwe, żeby prace tworzone dziś były niewspółczesne? Jak pisać historię sztuki współczesnej? Czym są jej muzea i czy opisywana przez nie „aktualność” jest jeszcze aktualna?
W rozmowie z Goshką Macugą, Dieter Roelstraete pytać będzie o jej artystyczne strategie, w których łączy ona dwie postawy, które zdaja się definiować sztukę współczesną ostatniej dekady: zwracanie się artystów stronę researchu historycznego i archiwalnego oraz ich rosnące zainteresowanie strategiami wystawienniczymi i dialogiem miedzy praktyką artystyczną i kuratorską. Co to „praktycznie” oznacza? Jak działa „archeologia kultury” jako metoda pracy i strategia artystyczna?
Goshka Macuga (ur. w 1967 w Warszawie) od wielu lat mieszka i pracuje w Londynie, w 2008 roku była nominowana do Nagrody Turnera, najbardziej prestiżowej nagrody w brytyjskiej sztuce. Posługuje się specyficzną metodą pracy zwaną archeologią kultury — każdy projekt poprzedza dogłębnymi badaniami archiwalnymi i historycznymi, pozwalającymi ujawnić szeroki kontekst interesujących ją zjawisk. Tworzy instalacje, do których włącza prace innych artystów, materiały archiwalne, ready-mades, ale też własne obiekty, łącząc strategie artystyczne z kuratorskimi.
Dieter Roelstraete pełni funkcję Manilow Senior Curator w Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago, gdzie w 2011 kuratorował wystawę "Goshka Macuga: Exhibit, A".
Spotkanie odbędzie się w języku angielskim.
Wstęp wolny.
Praca Goshki Macugi „List” znajduje się w Kolekcji Muzuem Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.