Kim jest kreatywny przedsiębiorca?
Kreatywny przedsiębiorca to osoba pracująca w sektorze kreatywnym, która:
- z powodzeniem prowadzi działalność biznesową oraz demonstruje postawę przedsiębiorczą;
- rozwinęła prężnie działające przedsiębiorstwo społeczne lub działalność niekomercyjną w tym sektorze;
- posiada umiejętności liderskie i swoimi działaniami przyczynia się do rozwoju danego sektora w kraju;
- organizowała przedsięwzięcia (wystawy, targi, festiwale), które przyczyniły się do wzrostu popytu na produkty danej branży w kraju.
Cechy kreatywnego przedsiębiorcy
Umiejętności przedsiębiorcze:
- podejmowanie ryzyka: potrafi właściwie ocenić ryzyko i się z nim zmierzyć; skutecznie wciela pomysły w życie;
- przemysły kreatywne to jego/jej pasja: kreatywni przedsiębiorcy to mediatorzy, którzy wprowadzają na rynek kreatywne produkty i usługi oraz są w stanie kreatywność docenić i właściwie nią zarządzać;
- umiejętności biznesowe: znajomość procesów biznesowych oraz rozpoznanie rynku, umiejętności menadżerskie, wizja i strategia;
- umiejętności interpersonalne: umiejętność odpowiedniego prezentowania pomysłów, negocjowania i networkingu.
Innowacje / rozwijanie nowych modeli biznesowych:
- odnajduje nowe, innowacyjne ścieżki docierania z produktami i usługami kreatywnymi do odbiorców i różnych grup społecznych, wdrażając przy tym nowe modele produkcji/ dystrybucji i mając na względzie szerszy kontekst społeczny, ekonomiczny i kulturalny;
- posiada oryginalne pomysły oraz odpowiednią wiedzę, umiejętności i odwagę, by wprowadzić je na rynek.
Umiejętności przywódcze / potencjał, by wprowadzać zmiany w sektorze:
- jest zarówno liderem, jak i przedsiębiorcą, czym wybija się w swojej branży;
- chce dzielić się doświadczeniami wyniesionymi z udziału w programie Young Creative Entrepreneur z innymi;
- inicjuje zmiany: posiada umiejętność wprowadzania zmian, nie tylko w biznesie, ale również w ramach pozytywnego oddziaływania na kondycję danej branży w kraju.
Znajomość i rozumienie rynku:
- wiedza na temat kondycji lokalnego rynku i własnej na nim pozycji;
- umiejętność dostrzegania luk na rynku i wykorzystywania ich jako szansy na wdrożenie nowych rozwiązań.
Ambicje międzynarodowe i chęć nawiązania współpracy z Wielką Brytanią i innymi krajami:
- chce nawiązać współpracę oraz dzielić się doświadczeniem i pomysłami z partnerami z Wielkiej Brytanii;
- jest gotowy/a by zostać częścią międzynarodowej społeczności przedsiębiorców kreatywnych, współpracować z nimi i rozwijać wspólne projekty w przyszłości.
"Kreatywność, innowacje i przedsiębiorczość to pojęcia tak samo bliskie Polsce, jak i Wielkiej Brytanii. Niezmiernie cieszy nas, że po raz kolejny możemy ogłosić konkursy z cyklu Young Creative Entrepreneur, które w tym roku nagrodzą młodych, obiecujących przedsiębiorców w dziedzinie designu, mody oraz kultury."
Andy Williams, Dyrektor British Council w Polsce
"Innovation is GREAT to nowe hasło przewodnie brytyjskiej kampanii GREAT w Polsce. Kreatywność i innowacje to kluczowe składniki dobrej koniunktury oraz trwałego wzrostu gospodarczego Polski oraz Wielkiej Brytanii. Zjednoczone Królestwo posiada największy w Europie sektor kreatywny, ale w Polsce również spotykam wielu młodych ludzi z fantastycznymi pomysłami. Program Young Creative Entrepreneur Awards 2014 oferuje najlepszym kreatywnym przedsiębiorcom z Polski wyjątkową możliwość podzielenia się swoimi pomysłami w szerszym gronie oraz zdobycia międzynarodowego doświadczenia. Zachęcam do udziału w konkursach.”
Robin Barnett, Ambasador Brytyjski w Polsce