Kim jest kreatywny przedsiębiorca?

Kreatywny przedsiębiorca to osoba pracująca w sektorze kreatywnym, która: 

  • z powodzeniem prowadzi działalność biznesową oraz demonstruje postawę przedsiębiorczą;
  • rozwinęła prężnie działające przedsiębiorstwo społeczne lub działalność niekomercyjną w tym sektorze;
  • posiada umiejętności liderskie i swoimi działaniami przyczynia się do rozwoju danego sektora w kraju; 
  • organizowała przedsięwzięcia (wystawy, targi, festiwale), które przyczyniły się do wzrostu popytu na produkty danej branży w kraju.

Cechy kreatywnego przedsiębiorcy

Umiejętności przedsiębiorcze:

  • podejmowanie ryzyka: potrafi właściwie ocenić ryzyko i się z nim zmierzyć; skutecznie wciela pomysły w życie;
  • przemysły kreatywne to jego/jej pasja: kreatywni przedsiębiorcy to mediatorzy, którzy wprowadzają na rynek kreatywne produkty i usługi oraz są w stanie kreatywność docenić i właściwie nią zarządzać; 
  • umiejętności biznesowe: znajomość procesów biznesowych oraz rozpoznanie rynku, umiejętności menadżerskie, wizja i strategia; 
  • umiejętności interpersonalne: umiejętność odpowiedniego prezentowania pomysłów, negocjowania i networkingu.  

Innowacje / rozwijanie nowych modeli biznesowych: 

  • odnajduje nowe, innowacyjne ścieżki docierania z produktami i usługami kreatywnymi do odbiorców i różnych grup społecznych, wdrażając przy tym nowe modele produkcji/ dystrybucji i mając na względzie szerszy kontekst społeczny, ekonomiczny i kulturalny;
  • posiada oryginalne pomysły oraz odpowiednią wiedzę, umiejętności i odwagę, by wprowadzić je na rynek. 

Umiejętności przywódcze / potencjał, by wprowadzać zmiany w sektorze:  

  • jest zarówno liderem, jak i przedsiębiorcą, czym wybija się w swojej branży;
  • chce dzielić się doświadczeniami wyniesionymi z udziału w programie Young Creative Entrepreneur z innymi; 
  • inicjuje zmiany: posiada umiejętność wprowadzania zmian, nie tylko  w biznesie, ale również w ramach pozytywnego oddziaływania na kondycję danej branży w kraju.  

Znajomość i rozumienie rynku:

  • wiedza na temat kondycji lokalnego rynku i własnej  na nim pozycji; 
  • umiejętność dostrzegania luk na rynku i wykorzystywania ich jako szansy na wdrożenie nowych rozwiązań.

Ambicje międzynarodowe i chęć nawiązania współpracy z Wielką Brytanią i innymi krajami: 

  • chce nawiązać współpracę oraz dzielić się doświadczeniem i pomysłami z partnerami z Wielkiej Brytanii;
  • jest gotowy/a by zostać częścią międzynarodowej społeczności przedsiębiorców kreatywnych, współpracować z nimi i rozwijać wspólne projekty w przyszłości. 

 

"Kreatywność, innowacje i przedsiębiorczość to pojęcia tak samo bliskie Polsce, jak i Wielkiej Brytanii. Niezmiernie cieszy nas, że po raz kolejny możemy ogłosić konkursy z cyklu Young Creative Entrepreneur, które w tym roku nagrodzą młodych, obiecujących przedsiębiorców w dziedzinie designu, mody oraz kultury."

Andy Williams, Dyrektor British Council w Polsce

"Innovation is GREAT to nowe hasło przewodnie brytyjskiej kampanii GREAT w Polsce. Kreatywność i innowacje to kluczowe składniki dobrej koniunktury oraz trwałego wzrostu gospodarczego Polski oraz Wielkiej Brytanii. Zjednoczone Królestwo posiada największy w Europie sektor kreatywny, ale w Polsce również spotykam wielu młodych ludzi z fantastycznymi pomysłami. Program Young Creative Entrepreneur Awards 2014 oferuje najlepszym kreatywnym przedsiębiorcom z Polski wyjątkową możliwość podzielenia się swoimi pomysłami w szerszym gronie oraz zdobycia międzynarodowego doświadczenia. Zachęcam do udziału w konkursach.” 

Robin Barnett, Ambasador Brytyjski w Polsce