Pierwszy sezon artystyczny Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego otworzy “Hamlet” The Shakespeare’s Globe w reżyserii dyrektora artystycznego Globe Dominica Dromgoole’a oraz Billa Buckhursta. Ten wyjątkowy spektakl da początek Tygodniowi Brytyjskiemu, który odbędzie się w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim w dniach
20 – 26 września 2014. Wypełnią go spektakle, filmy kina brytyjskiego, wystawa oraz koncert. Tydzień Brytyjski organizowany jest we współpracy z British Council.
„Hamlet” jest nie tylko najdłuższą, ale też najczęściej wystawianą i omawianą sztuką Williama Szekspira. Zaledwie pięć lat po powstaniu był grany na łodzi o nazwie „Red Dragon” (Czerwony Smok) na wybrzeżu Jemenu. Dziesięć lat później wędrowni aktorzy podróżowali z nią po niemal całej północnej Europie. Nawiązując do niezwykle ważnego dla dzieł Szekspira ducha podróżowania oraz poszukiwania coraz to nowych odbiorców dla opowiadanych historii, Dominic Dromgoole stworzył swego „Hamleta” z myślą o pokazaniu go w ciągu dwóch lat w blisko 60 krajach. Premiera spektaklu odbyła się 23 kwietnia 2014 roku, z okazji rocznicy 450. urodzin Szekspira, w Londynie, gdzie 23 kwietnia 2016 roku z okazji 500-lecia śmierci Mistrza ze Stratfordu zakończy on swą podróż. „Przystanek”
w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim jest jednym z najważniejszych w ich trasie. Zespół
The Shakespeare’s Globe zostanie w Gdańsku aż cztery dni. Aktorzy wezmą udział w uroczystym otwarciu nowego budynku Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Ponownie, jak w gdańskiej Szkole Fechtunku w XVII i XVIII wieku, garstka podróżujących aktorów angielskich przedstawi naszej publiczności surową, nieco ludyczną, porywającą interpretację tej nieśmiertelnej sztuki. „Hamlet” w reżyserii Dominica Dromgoole’a i Billa Buckhursta to spektakl precyzyjnie zbudowany, a jednocześnie łatwy w odbiorze.
Reżyser Dominic Dromgoole o spektaklu:
„W 1608 roku, zaledwie pięć lat od momentu powstania sztuki, „Hamleta” wystawiono na okręcie Red Dragon u wybrzeży Jemenu. W ciągu zaledwie dziesięciu lat od tego momentu produkcja zyskała popularność, goszcząc na scenach całej północnej Europy. W dziełach Szekspira idea wędrowania i opowiadania historii nowej publiczności zawsze odgrywała kluczową rolę. Z ogromną radością kontynuujemy i rozszerzamy tę misję. Pociągiem, autokarem, samolotem czy statkiem pragniemy dostarczyć tę cudowną, ikoniczną, różnorodną sztukę możliwie jak największej liczbie nowych odbiorców”.
Pozostałe spektakle
W ramach Tygodnia Brytyjskiego zobaczymy również znakomity spektakl „Missing” Teatru Gecko. Utrzymany w nurcie teatru ruchu, operujący bogatymi efektami wizualnymi w dużym stopniu stawia widza w roli współautora zawartych w nim sensów.
W samym centrum „Missing” znajduje się postać Lily, której dusza znajduje się w stanie zaniku. Zastraszana i szarpana przez zdarzenia ze swojej przeszłości, Lily zmuszona jest zmierzyć się z samą sobą. Niezwykle istotna jest w tym spektaklu scenografia, która stanowi emocjonalny i fizyczny punkt odniesienia dla widzów. Wiele elementów przeszłości Lily występuje daleko od „teraźniejszości”, w miejscu niedostępnym i tajemniczym.
Zaskakujący, dynamiczny, pełen inteligentnego dowcipu monodram zaprezentuje także Tim Crouch, aktor, performer, dramaturg i producent działający w Brighton. Od 2003 roku prowadzi własny teatr Tim Crouch Theatre, który nie ma stałej struktury - skład zespołu tworzy się w zależności od realizowanych projektów. „I, Malvolio” to jedna z ostatnich produkcji Croucha, który występuje tu w roli zarówno autora tekstu i reżysera, jak i aktora. Premiera spektaklu odbyła się w maju 2010 roku podczas Brighton Festival. Autorem scenografii i kostiumów jest Graeme Gilmour, zdobywca prestiżowej nagrody Oliwiera. Współproducentami spektaklu są Brighton Festival i Singapore Arts Festiwal, przy wsparciu BAC.
Po ogromnym sukcesie „I, Kaliban”, „I, Peaseblossom” i „ I, Banko”, „I, Malvolio” ponownie przedstawia „Wieczór Trzech Króli” z punktu widzenia purytańskiego, stłumionego zarządcy Szekspira. „I, Malvolio” to zabawna, często niepokojąca tyrada człowieka „notorycznie pokrzywdzonego”. Opowieść o utraconej godności, pruderii, żartach i zastraszaniu – monodram Tima Croucha mocno wciąga w głąb szaleństwa, zawartego w klasycznej komedii Szekspira.
25 i 26 września swój najnowszy spektakl zaprezentuje również gdański Teatr Wybrzeże. „Maria Stuart” Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy i z dramaturgią Jakuba Roszkowskiego zainauguruje jednocześnie sezon artystyczny 2014/2015 teatru.
Dwie wielkie królowe - uwięziona Maria Stuart i panująca Elżbieta I. Jeden tron - wspaniały tron Anglii. A także dwie wspaniałe aktorki - Dorota Kolak i Katarzyna Figura. I jeden reżyser - niezwykle ceniony przez publiczność i krytykę teatralną Adam Nalepa. Słabość i siła. Romantyzm i pragmatyzm. Męskość i kobiecość. Pragnienie i spełnienie. Przepych i pustka. Wolność i niewola. Cynizm i honor. Namiętność i polityka. Władza i rewolucja. Życie i śmierć. Życie i teatr. Historia i współczesność. Wiek XVI i wiek XXI. Wielka Brytania i Polska. Kiedyś i dzisiaj. Tam i tutaj. Oni i my.
Podczas Tygodnia Brytyjskiego odbędzie się również Przegląd filmów kina brytyjskiego. Będzie można zobaczyć takie tytuły jak: Jak zostać królem, Whisky dla Aniołów, Broken, Locke, Królowa, Śniadanie na Plutonie, Kolejny Rok, Vera Drake, Żelazna Dama.
Pokaz filmów krótkometrażowych podczas Tygodnia Brytyjskiego obejmuje osiem filmów, nominowanych do nagrody BAFTA. Pięć z nich to filmy z udziałem aktorów („Orbit Ever After”, „Island Queen”, „Sea view”, Keeping Up with the Joneses”, „Room 8”), pozostałe są filmami animowanymi („Sleeping with the Fishes”, „Everything I Can See From Here”, „I Am Tom Moody”). Wszystkie filmy będą wyświetlane w języku angielskim. Wstęp na pokaz jest wolny.