Nowe technologie ułatwiające kontakt muzeów i instytucji kultury z użytkownikami oraz wielofunkcyjne przestrzenie publiczne łączące pokolenia – twórcy tych pomysłów zwyciężyli w polskiej edycji Young Creative Entrepreneur Award 2014, konkursu dla młodych przedsiębiorców organizowanego przez British Council.
- Zuzanna Stańska, właścicielka firmy Moiseum zwyciężyła w kategorii „Kultura”
- Grzegorz Gądek, pomysłodawca i koordynator projektu Skweru Sportów Miejskich zwyciężył w kategorii „Design”
Zwycięzcy wezmą udział w podróży studyjnej do Wielkiej Brytanii, której celem będzie poznanie tamtejszych sektorów designu i kultury, nowych technologii i przedsiębiorczości, oraz nawiązanie kontaktów biznesowych i współpracy z finalistami i finalistkami z innych krajów.
Zuzanna Stańska, z wykształcenia historyczka sztuki, w ramach swojej firmy Moiseum zajmuje się zbliżaniem muzeów i instytucji kultury do ich odbiorców, głównie poprzez nowe technologie. Tworzy także własne projekty edukacyjno-technologiczne, z których najbardziej znaną jest aplikacja mobilna DailyArt. Organizatorka polskiej edycji Dnia Wolnej Sztuki, spotkań Metamuzeum, współorganizatorka konferencji We Are Museums. Regularnie pisze na łamach Muzealnictwo.com, Magazynu Szum oraz F5. W uzasadnieniu swojego wyboru Jury w szczególności zwróciło uwagę na potencjał Zuzanny do budowania sieci kontaktów w sektorze kultury w Polsce i za granicą.
Grzegorz Gądek, pomysłodawca i koordynator projektu Skweru Sportów Miejskich - architektów, socjologów i sportowców tworzących przestrzenie przyjazne wszystkim pokoleniom, pozytywnie zaskakujące swoich użytkowników. Projektant i menadżer zajmujący się rozwojem Skweru, który łączy architekturę, socjologię, rekreację i nowoczesne technologie. Zwolennik prototypowania, nauki poprzez obserwację i pracy w interdyscyplinarnych zespołach, wprowadza zwinne metodyki zarządzania projektami do projektów budowlanych. Skwer Sportów Miejskich od 2010 roku zrealizował projekty z warszawskim Ratuszem, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Stadionem Narodowym.
- Takiej energii, pasji i entuzjazmu szukamy w naszym konkursie – skomentowała wybór Ewa Ayton, British Council. – Nagradzamy osoby, które są nie tylko efektywnymi przedsiębiorcami, ale w swoich działaniach wykazują się kreatywnością i chcą współpracować z innymi. To bardzo ważny aspekt, bo dzięki podróży studyjnej do Wielkiej Brytanii i spotkaniom z innymi laureatami i przedstawicielami biznesu, rodzą się nowe, inspirujące pomysły.
Laureaci wezmą udział w tygodniowym pobycie studyjnym w Wielkiej Brytanii, na który złożą się, m.in. spotkania biznesowe, warsztaty, seminaria oraz udział w ważnych imprezach branżowych, m.in Remix Summit (dla branży Kultura) i London Design Festival (w tym targi 100% Design). Zwycięscy przedsiębiorcy będą mieli również okazję poznać i nawiązać współpracę z finalistami z innych krajów biorących udział w konkursie w tym roku, m.in. z Brazylii, Chin, Indonezji, Kolumbii, Libanu, Sri Lanki czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Zwycięzcy zostali ogłoszeni 13 czerwca br. podczas uroczystej gali finałowej, prowadzonej przez Monikę Brauntsch, laureatkę konkursu Young Creative Entrepreneurs – Design Award w 2011 r. W ramach konkursu wpłynęło 80 zgłoszeń, spośród których wybrano najlepsze, biorąc pod uwagę przedsiębiorczość kandydatów. Ostatecznego wyboru na podstawie rozmów z kandydatami w języku angielskim dokonało jury w składzie: Ewa Ayton (British Council), Monika Samuś (British Polish Business Centre), Agata Etmanowicz (Art_Inkubator w Fabryce Sztuki), Aleksander Pałasiński (Narodowe Centrum Kultury) w kategorii „Kultura”; Ewa Ayton (British Council), Monika Samuś (British Polish Business Centre), Agnieszka Jacobson-Cielecka (School of Form) i Małgorzata Kralkowska (NCRS, FashionPhilosophy Fashion Week Poland) w kategorii „Design i Moda”.
Konkurs Young Creative Entrepreneur jest organizowany na całym świecie, a jego wyróżnikiem jest nacisk na przedsiębiorczość i innowacje. British Council poszukuje ludzi, którzy kształtują naszą kreatywną przyszłość – testują nowe modele i pomysły, wywierając tym samym pozytywny wpływ na kondycję gospodarki, kultury i relacji społecznych w swoich lokalnym środowisku oraz na świecie. Identyfikujemy młodych liderów w otoczeniu biznesów kreatywnych – osoby, które chcą budować sieć międzynarodowych kontaktów i wykorzystywać je dla wspólnego dobra.
Partnerzy konkursów: Ambasada Brytyjska w Polsce, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, Narodowe Centrum Kultury, School of Form, Art_Inkubator, Łódź Design Festival, FashionPhilosophy Fashion Week Poland, Kafti Design, Weronika Rochacka / WR Design Strategy, NCRS.
Patroni medialni: ELLE.pl, Purpose, CR Navigator, FUTU, Designteka.pl, Łowcy Designu, Notes na 6 tygodni.
Konkurs jest częścią międzynarodowego projektu British Council pod nazwą Creative and Cultural Economy (creativeconomy.britishcouncil.org).