Wystawa tworzy katalog współczesnych metod pracy zbiorowej, rozwijanych w większości przez pokolenie trzydziestoparoletnich artystów, których staż współpracy wynosi od trzech do jedenastu lat.
Są to duety (Calla Henkel & Max Pitegoff, Pakui Hardware, Foundland Collective i Part-time Suite), liczniejsze grupy (GCC, Laboria Cuboniks), grupy zawiązane w konkretnym celu (Laboria Cuboniks), grupy adaptujące model zespołów muzycznych (jak BNNT czy kolektyw zawiązany przez muzyków NON Worldwide), grupy nawiązujące do modeli pracy w biznesie i używające brandingu (GCC), grupy aktywistów (do których z pewnością można zaliczyć część członków NON Worldwide) i grupy łączące członków z różnych zawodowych obszarów (Laboria Cuboniks).
Wystawa została podzielona na trzy rozdziały poświęcone kwestiom związanym z szeregiem współczesnych zjawisk, takich jak kultura korporacyjna i przymus produktywności (PRACA/WYDAJNOŚĆ/ PRZYSZŁOŚĆ), różne formy i wymiary bycia razem (INTERNET/ AFEKT/BYCIE RAZEM) czy emancypacyjny potencjał technologii (TECHNOLOGIA/EMANCYPACJA/MIGRACJA).
Praktyki kolektywne w nowej sztuce stanowią fuzję znanych z kilku poprzednich dekad strategii pracy grupowej, które często formułowały odpowiedź na bieżące kwestie społeczne, a tym samym wiązały się m.in. z aktywizmem na rzecz praw człowieka, możliwościami, jakie dawały nowe media, czy tworzyły alternatywę dla obiegu komercyjnego.
Artyści i artystki: BNNT, Foundland Collective, GCC, Calla Henkel & Max Pitegoff, Laboria Cuboniks, LaBeouf, Rönkkö & Turner, NON Worldwide, Pakui Hardware, Part-time Suite oraz Dom Mody Limanka, Matosek/Niezgoda, POSTNOVIKI
Kuratorka: Agnieszka Pindera
8 czerwca – 28 października 2018
Muzeum Sztuki w Łodzi