Jak wyglądają dobre praktyki przekazywania nowym pokoleniom wiedzy z zakresu rzemiosła? Czy nowa fala rzemiosła to dobry pomysł na skuteczny i ciekawy biznes?
19. edycja Creative Miksera będzie poświęcona tematowi nowej fali rzemiosła. Gościem specjalnym z Wielkiej Brytanii będzie Neil Brownsword - artysta i profesor ceramiki na Uniwersytetach Staffordshire i Bergen. Na spotkaniu z udziałem polskich artystów-rzemieślników będziemy zastanawiać się jak chronić zagrożone wyginięciem rzemiosła. Jak wyglądają skuteczne sposoby przekazywania wiedzy w tej dziedzinie nowym pokoleniom. Porozmawiamy również o tym czy przekazana przez mistrzów rzemiosła wiedza daje perspektywy młodym projektantom/rzemieślnikom na prosperujący biznes?
Creative Mikser to spotkania branży kreatywnej organizowane przez Miasto Stołeczne Warszawa i British Council od 2011 roku.
Po dyskusji zapraszamy na poczęstunek.
WSTĘP WOLNY
Spotkanie odbędzie się w języku polskim oraz angielskim; będzie zapewnione tłumaczenie na język polski oraz Polski Język Migowy (PJM).
W dyskusji wezmą udział:
Neil Brownsword jest artystą, badaczem i wykładowcą na wydziałach ceramiki uniwersytetów w Staffordshire (UK) i Bergen (Nowergia). Brownsword rozpoczął swą karierę w dziedzinie ceramiki w połowie lat ’80, jako praktykant w fabryce porcelany Wedgwood. W swych działaniach bada dziedzictwo globalizacji w odniesieniu do sektora produkcyjnego w Stoke-on-Trent (dystrykt w Wielkiej Brytanii). Jak również wpływ tego zagadnienia na ludzi, miejsce i tradycyjne umiejętności. Posługując się filmem i instalacją performatywną Brownsword dekonstruuje złożoną wiedzę rzemieślniczą w obrębie produkcji przemysłowej, stawiając pytanie dotyczące wagi międzypokoleniowych umiejętności. Jego prace prezentowane są w międzynarodowych kolekcjach zarówno prywatnych, jak publicznych, m.in.: w Muzeum Wiktorii i Alberta, koreańskiej Fundacji Ceramiki, tajwańskim Muzeum Ceramiki Yingee, czy Międzynarodowym Muzeum Sztuki Ceramicznej Fu Le w Chinach. W 2009 roku otrzymał nagrodę ‘One Off Award’ podczas pierwszego Biennale Ceramiki Brytyjskiej oraz Grand Prize podczas Międzynarodowego Biennale Ceramiki Gyeonggi w Południowej Korei w 2015 roku.
Był jednym z dwunastu finalistów Woman’s Hour Craft Prize w 2017 roku organizowanego we współpracy z BBC Radio 4, Muzeum Wiktorii i Alberta oraz Crafts Council.
Jacek Kamiński – szewc od 4 dekad kontynuujący rodzinną tradycję. Jego stryj, Brunon Kamiński, zawodu szewskiego uczył się od 12 roku życia. W roku 1943 otworzył w Warszawie, przy ul. Nowy Świat, Artystyczną Pracownię obuwia „Brunon”. Jacek Kamiński rozpoczął naukę u stryja zaraz po maturze, w latach ‘70. Po śmierci stryja przejął jego pracownię. W wykonane metodą rzemieślniczą obuwie chętnie zaopatrują się u niego sławy, wykonał buty do filmów takich jak „Pan Tadeusz”, „Quo Vadis”, „Akademia Pana Kleksa”, „Wiedźmin”, jak również spektakli, m.in. „Wesela” czy „Tańca wampirów”. Mimo zalewu rynku obuwiem produkowanym masowo, po dziś dzień pracownia nie narzeka na brak zleceń.
Filip Stanowski – właściciel galerii sztuki „Stara Praga” istniejącej od 1981 roku, założonej przez jego ojca. Galeria, mieszcząca się w przedwojennej kamienicy przy ul. Brzeskiej na warszawskiej Pradze, zajmuje się sprzedażą i renowacją „mebli dawnych” (takim określeniem posługują się, aby nie szastać słowem „antyki”). Zgromadzone tu meble pochodzą z różnych epok, głównie z XIX i XX wieku. Większość z nich zachowana jest w oryginalnym stanie. Odnawianiem mebli na życzenie klienta, w oparciu o stare, tradycyjne technologie, zajmuje się działająca przy Galerii Pracownia.
Olga Milczyńska – współtwórczyni pracowni projektowej August. Tworzy się tu ceramikę, projektuje przedmioty codziennego użytku, zajmuje fotografią. Podstawą filozofii projektowej jest uważna obserwacja człowieka i jego otoczenia, funkcjonalność przedmiotów oraz codzienne, drobne radości. Olga Milczyńska uczy też w poznańskiej School of Form. Ukończyła m.in. studia na wydziale ceramiki w The Royal Danish Academy of Fine Arts oraz Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Wiedzę praktyczną uzyskała pracując w pracowniach ceramicznych w Wielkiej Brytanii, Francji, Danii i Korei. W swych pracach podejmuje tematy czasu, tradycji i rękodzieła. Zaangażowana we wspieranie ginącego rzemiosła artystycznego, jakim jest garncarstwo wiejskie w Polsce.