Pre A1 Starters, A1 Movers i A2 Flyers to testy dla najmłodszych (6-12 lat), które zostały stworzone, aby w sposób rzetelny i wiarygodny sprawdzić znajomość angielskiego. Testy są dostosowane do wieku i zostały skonstruowane w taki sposób, żeby nauka była zabawą. Postępy dzieci są przedstawione na certyfikatach w postaci tarcz. Taki wizualny sposób pokazania osiągnięć motywuje do pracy. Każdy z testów jest skonstruowany w taki sposób, aby doskonalić umiejętności zdobyte na poprzednich etapach.
Rozpoczynając przygotowanie uczniów do egzaminów warto odwiedzić stronę https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/, która zawiera nie tylko dokładny opis każdego z testów (Hanbook for Teachers), ale również materiały do wykorzystania, takie jak konkretne ćwiczenia do zastosowania, gry językowe w postaci aplikacji na smartfon, a także video z piosenkami „Sing and Learn”, które w atrakcyjny sposób utrwalają słownictwo, struktury gramatyczne, czy wymowę.
Warto skorzystać z dostępnych na stronie www.cambridgeenglish.org list słownictwa, struktur gramatycznych oraz tematów występujących na każdym egzaminie. Bardzo przydatny jest słowniczek obrazkowy dla przygotowujących się do testu Pre A1 Starter, który zawiera mnóstwo ćwiczeń oraz propozycji wykorzystania obrazków. Ćwicząc słownictwo można wprowadzić zabawy z obrazkami (flashcards), popularne gry językowe ‘memory’, ‘kółko i krzyżyk’, a także gry karciane i planszowe. Bardzo ważne jest ćwiczenie zapamiętywania znaczenia słów oraz ich pisowni w angażujący sposób, wykorzystując ruch i zabawę. Dzieci bardzo lubią pisać wyrazy w powietrzu, lepić litery z plasteliny, czytać wyrazy skacząc po ułożonych na podłodze literach (‘stepping stones’). Bardzo się angażują wykonując piktogramy, czyli pisząc wyrazy w taki sposób, aby pokazać ich znaczenie, np. wyraz ‘short’ może się składać z bardzo krótkich liter, a wyraz ‘eye’ zawierać ‘e’, które wygląda jak oko. Można skorzystać także z materiałów dostępnych w internecie, albo tworzyć własne ćwiczenia na stronach www.wordwall.com, www.kahoot.com, www.storyjumper.com, www.learningstationmusic.com, www.supersimple.com.
Przygotowując uczniów do testów rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstu pisanego, zadbajmy o to, aby stworzyć okazję do zanurzenia się w języku poprzez wykorzystanie wierszyków, rymowanek , bajek i piosenek. Ważne jest, aby zadania sprawdzające zrozumienie były dostosowane do poziomu znajomości języka, czyli nie za trudne, ani nie za łatwe. Popularne ćwiczenia sprawdzające zrozumienie to krótkie odpowiedzi na pytania (yes/no), zaznaczanie właściwych odpowiedzi, uzupełnianie zdań i tekstów wyrazami. Poza tym warto stworzyć okazję, aby uczniowie reagowali na treść odtwarzając dialogi, odgrywając lub ilustrując ulubione scenki, tworząc komiksy czy, w przypadku poziomu A2 Flyers, pisząc własne historyjki. Bardzo pomocna jest strona www.learnenglishkids.britishcouncil.org, gdzie znajdziemy różnorodne teksty oraz ćwiczenia gotowe do wykorzystania.
Przygotowując uczniów do części ustnej należy skoncentrować się na wzmacnianiu pozytywnego nastawienia do mówienia po angielsku. Egzamin często odbywa się w znanym dziecku miejscu, a egzaminatorzy dbają o przyjazną atmosferę i zachęcają do wypowiedzi. Ważne, aby powtórzyć popularne zwroty grzecznościowe, które ułatwiają komunikację. Warto też, żeby uczniowie wiedzieli, że mogą poprosić egzaminatora o powtórzenie, gdy czegoś nie zrozumieją. Zatem należy nauczyć dzieci wyrażenia ‘Sorry, can you say that again?’
Warto też zadbać, aby uczniowie oswoili się z formą testów i znali poszczególne części oraz rodzaje zadań. Wtedy w dniu egzaminu będą się czuły się pewnie. Ważne jest pokazanie jak egzamin wygląda poprzez rozwiązanie kilku przykładowych testów. Należy rozwijać umiejętność uważnego czytania i słuchania poleceń oraz korzystania z podanych przykładów. Warto ćwiczyć koncentrację uwagi, która pomoże w części ‘listening’. Bardzo ważne jest wpojenie uczniom, aby wypełniły cały test nie omijając trudniejszych zagadnień. Zachęcajmy rodziców do ćwiczenia w domu oraz motywowania dzieci do dalszej pracy.