By IELTS Expert

28 Cze 2023 - 12:30

English Exams - mastering Writing, blog image

Wiele osób czuje się niepewnie przed częścią pisemną egzaminu. Naszym zdaniem – nie masz się czego obawiać. W odróżnieniu od części ustnej, związanej z rozumieniem ze słuchu - w części pisemnej nie natrafisz na sformułowania, których nie znasz, ponieważ to Ty wybierasz wszystkie słowa, których użyjesz! W przeciwieństwie do części ustnej masz czas na dokładne przemyślenie tematu i przygotowanie się we własnym tempie.

W tym artykule opisujemy różne rodzaje prac pisemnych, które często pojawiają się na egzaminach. Pamiętaj, że po najnowsze informacje na temat egzaminu lub testu powinieneś zawsze udać się do źródła - czyli strony internetowej egzaminu lub testu IELTS lub Cambridge English website. Znajdziesz tam przykładowe pytania egzaminacyjne.

Kandydaci do testu IELTS mogą rozwiązywać bezpłatne arkusze które znajdą pod linkiem free online Academic Writing tests lub General Training Writing tests. Academic Writing, a także ćwiczyć odpowiedzi pisemne pobierając IELTS Writing Answer Sheet.

Esej

Gdzie może się pojawić?
Może pojawić się w części 1 First, First for Schools, Advanced i Proficiency jako obowiązkowe pytanie.

Czym jest i dla kogo jest przeznaczony?
Esej to praca naukowa. Pisany jest przez ucznia dla nauczyciela lub profesora, a jego ton powinien być neutralny.

Jak napisać dobry esej?
Dokładnie przeczytaj pytanie. Na większości egzaminów otrzymasz dokładne wytyczne, co powinno się pojawić w treści. Upewnij się, że uwzględniłeś odpowiedzi na wszystkie aspekty pytania. 

Gdy już określisz treść, trzymaj się tematu. Twój tekst powinien być bezosobowy, więc unikaj używania osobistych anegdot i staraj się używać argumentów i przykładów w kontekście ogólnym.

List bądź e-mail

Gdzie może się pojawić?
Może pojawić się jako pytanie opcjonalne w części 2 egzaminów First, First for Schools, Advanced i Proficiency.

Czym jest i dla kogo jest przeznaczony?
E-mail lub list są w zasadzie tym samym rodzajem zadania. Przeczytaj pytanie, aby dowiedzieć się do kogo ma być adresowany Twój list. W zależności od tego zdecyduj, na ile ma być oficjalny oraz ile adresat już wie na temat treści Twojego listu. Czy odpowiadasz na list od adresata, czy piszesz jako pierwszy?

Jak napisać dobry list lub e-mail?
Podobnie jak w przypadku eseju, przeczytaj pytanie i zwróć uwagę na to, co musisz zawrzeć w treści. Nie dodawaj informacji, które nie są istotne. Na przykład, jeśli piszesz list o czymś do swojego szefa, nie przedstawiaj się - szef cię zna!

Przed rozpoczęciem pisania zastanów się, jaki jest główny powód, w którym do kogoś piszesz. Chcesz złożyć skargę, poprosić o przysługę czy coś zaproponować? Upewnij się, że zarówno treść, jak i ton są odpowiednie do celu Twojego listu.

Powód, w którym piszesz (i stopień formalności) Przydatne Wyrażenia
skarga (prawdopodobnie formalna) I feel I must draw… to your attention.
I was disappointed to find/see that...
prośba o przysługę (neutralna lub nieformalna)

I was wondering if you could…
Would it be possible (for me) to…?

zaproponowanie umowy lub zawarcie umowy (neutralna lub nieformalna) How would you like to…?
Would you be interested in ...ing…?
You are very welcome to stay at my place/use my office/car/bike.
porada (neutralna lub nieformalna) Have you considered … ing…?
You shouldn’t ….
Try not to worry/overthink it….
udzielanie rad (neutralna lub nieformalna)
podzielenie się swoim doświadczeniem lub opinią (neutralna lub nieformalna)
(Uważaj - ta forma pojawia się na poziomie Advanced lub Proficiency i bardziej przypomina artykuł w formie "listu do redakcji".
Dokładnie przeczytaj pytanie, aby sprawdzić adresata).
I am writing in response to your request for readers’ experiences of/ thoughts on...

Recenzja

Gdzie może się pojawić?
Może pojawić się jako pytanie opcjonalne w części 2 egzaminów First, First for Schools, Advanced i Proficiency.

Czym jest i dla kogo jest przeznaczona?
Recenzja pomaga ludziom zdecydować, czy chcą obejrzeć film, przeczytać książkę czy kupić produkt. Recenzje pojawiają się w magazynach, na stronach internetowych i są czytane przez szerokie grono ludzi, których gusta mogą się różnić. 

Jak napisać dobrą recenzję?
Zachowaj równowagę. Wyraź opinię, ale pamiętaj, że nie każdemu spodoba się to samo. Osobiście nie przepadam za komediami romantycznymi, ale nawet ja uważam, że When Harry Met Sally to dobry film – jest zabawny, emocjonalny i jest bardzo popularny do dziś. Wspomniałbym o tych aspektach w swojej recenzji. 

Artykuł

Gdzie może się pojawić?
Może pojawić się jako pytanie opcjonalne w części 2 egzaminów First, First for Schools i Proficiency.

Czym jest i dla kogo jest przeznaczony?
W egzaminach artykuł pełni funkcję informatywną. Podobnie jak recenzje, artykuły pojawiają się w magazynach, na stronach internetowych i są czytane przez szerokie grono ludzi, więc nie powinny zakładać zbyt wielu rzeczy na temat czytelnika.

Jak napisać dobry artykuł?
Zainteresuj potencjalnego czytelnika. Jeśli podany temat Cię nie interesuje, wybierz inne zadanie w części pisemnej. Jeśli jesteś emocjonalnie zaangażowany w temat, to świetnie, ale bądź gotowy poprzeć swoje pomysły argumentami i/lub przykładami, a jeśli piszesz na poziomie Proficiency, powinieneś także uwzględnić przeciwny punkt widzenia. Aby nabrać wprawy w pisaniu artykułów - zapoznaj się z tymi dostępnymi online lub w gazetach. Pomoże Ci to lepiej zrozumieć styl artykułu. 

Raport

Gdzie może się pojawić?
Może pojawić się w części 2 egzaminów First, Advanced i Proficiency jako pytanie opcjonalne.

Czym jest i dla kogo jest przeznaczony?
Raport informuje czytelnika o tym, co się wydarzyło. Dotyczy np. konkretnego wydarzenia lub wyników badania. W trakcie swojej wypowiedzi będziesz musiał ocenić zdarzenie lub podsumować wyniki i napisać swoje rekomendacje. 

Odbiorcą raportu zazwyczaj będzie Twój szef lub nauczyciel. 

Jak napisać dobry raport?
Używaj podtytułów. Wyobraź sobie czytanie tego artykułu bez podtytułów - prawdopodobnie czytałoby Ci się go znacznie gorzej! Oprócz ułatwienia odbioru tekstu podtytuły:

  • pomagają uporządkować myśli
  • pokazują egzaminatorowi, że rozumiesz, jak pisze się raport.

Przeczytaj pytanie i określ wymaganą treść (np. jak badanie zostało przeprowadzone, wnioski, własne rekomendacje). Ta treść będzie stanowić akapity Twojego raportu, z osobnymi podtytułami dla każdej z nich.

Propozycja

Gdzie może się pojawić?
Może pojawić się jako opcjonalne pytanie w części 2 egzaminu na poziomie Advanced lub Proficiency.

Czym jest i dla kogo jest przeznaczona?
Propozycja powinna zawierać sugestię lub sugestie w oparciu o aktualną sytuację, lub coś, co się wydarzyło. Jest podobna do raportu, ale różnica polega na tym, że raport skupia się głównie na przeszłości lub teraźniejszości, podczas gdy propozycja skupia się głównie na przyszłości.

Odbiorcą propozycji zazwyczaj będzie Twój szef, rada miasta lub inne władze.

Jak napisać dobrą propozycję?
Ustrukturyzuj swoje pomysły i użyj podtytułów, podobnie jak w przypadku pisania raportu. Wymagania będą bardzo podobne.

Opowiadanie

Gdzie może się pojawić?
Może pojawić się jako opcjonalne pytanie w części 2 egzaminu First for Schools.

Czym jest i dla kogo jest przeznaczona?
Opowiadanie to tekst, który czytamy (i piszemy) dla przyjemności. Jeśli nie czytasz lub nie piszesz opowiadań w swoim wolnym czasie, wówczas to pytanie może nie być najlepszym wyborem.

Jak napisać dobre opowiadanie?
Daj ponieść się kreatywności, ale pamiętaj o wymaganiach językowych (upewnij się, że wiesz, jak przekazać świetny pomysł, zanim zabierzesz się za pisanie) i formalnych (opowiadanie musi mieć zakończenie). 

Jakiego języka mogę użyć?
Opowiadanie daje największą swobodę i możliwości pokazania swoich umiejętności językowych. Możesz dać upust swojej wyobraźni i popisać się szeroką znajomością słownictwa, zwrotów i gramatyki. 

Który rodzaj zadania w części pisemnej jest najłatwiejszy?

Wszystko zależy od Twoich preferencji! Niektóre osoby docenią możliwość wykorzystania swojej kreatywności podczas pisania recenzji, listu, lub opowiadania, podczas gdy inne z ulgą wybiorą esej. Ostateczną decyzję podejmiesz w dniu egzaminu, ponieważ: 

a. Nie wiesz, jakie opcje będą dostępne w części pisemnej, dopóki nie zobaczysz egzaminu.
b. Warto oprzeć swoją decyzję na temacie pracy (nie każdy temat będzie dogodny dla każdej osoby)

Na przykład, możesz zdecydować, że nie chcesz pisać propozycji, ponieważ uważasz je za nudne, ale chcesz napisać recenzję, ponieważ uwielbiasz filmy. Jednak w dniu egzaminu nie masz do wyboru recenzji, ale jest opcja napisania propozycji - dla lokalnego festiwalu filmowego!

Kiedy spojrzysz na część pisemną, przeczytaj wszystkie możliwości i zadaj sobie pytanie: „Jak mogę wykorzystać swoją wiedzę o świecie i moje wspaniałe, bogate słownictwo przy tym zadaniu?" 

Podsumowanie

W przypadku wszystkich powyższych rodzajów zadań, które możesz natrafić na części pisemnej, upewnij się, że uwzględnisz akapity w swoim tekście. Używaj także zwrotów łączących takich jak moreover, in addition, aby pokazać, że rozwijasz dalej ten sam punkt widzenia lub argument, a zwrotów takich jak however, nonetheless, on the other hand, aby pokazać, że wprowadzasz inny punkt widzenia lub kontrargument.