Polska zwyciężczyni konkursu Young Creative Entrepreneur (YCE) dla młodych kreatywnych przedsiębiorców Zuzanna Stańska, wróciła z tygodniowego pobytu w Londynie zorganizowanego przez British Council dla 13 zwycięzców konkursu na całym świecie. Stańska jest właścicielką firmy Moiseum, zajmującej się zbliżaniem muzeów i instytucji kultury do ich odbiorców, głównie poprzez nowe technologie, a także twórczynią aplikacji mobilnej DailyArt.
- Young Creative Entrepreneur Award to wielkie wyróżnienie i jeszcze większa przygoda, która wraz z przyznaniem nagrody dopiero się zaczyna – powiedziała po powrocie Zuzanna Stańska, zwyciężczyni polskiej edycji YCE w kategorii „Kultura”, skierowanego do przedsiębiorców wdrażających innowacyjne pomysły w instytucjach kultury.
Program Young Creative Entrepreneur (YCE) został stworzony przez British Council w celu nagradzania osiągnięć, wspierania rozwoju i spotykania ze sobą utalentowanych przedsiębiorców, którzy wprowadzają innowacje w przemysłach kreatywnych i kulturze na całym świecie. W tym roku konkurs odbywał się w kategoriach „Kultura” oraz „Design i moda”. Zwycięzcy pierwszej kategorii zakończyli już wizytę studyjną w Londynie i nawiązali pierwsze kontakty.
Program w Londynie obejmował spotkania z przedstawicielami instytucji kultury, m.in. dyrektorem Tate Modern ds. partnerstw i sponsoringu oraz wizyty w inspirujących miejscach jak Tech City i Makerversity, czy całodzienny udział w konferencji Remix Summit. Ponadto Zuzanna została zaproszona do audycji radiowej „Click” nadawanej przez BBC World Service, gdzie opowiadała o swojej działalności i pomysłach na budowanie publiczności muzeów i galerii przy pomocy nowych technologii.
Jednym z celów programu YCE jest budowanie międzynarodowej siatki kontaktów pomiędzy kreatywnymi przedsiębiorcami, inspirowanie współpracy oraz wzajemnego wsparcia. - Już w Londynie razem ze zwycięzcami YCE z innych krajów zaczęliśmy zastanawiać się, co można zrobić wspólnie - na przykład z moimi koleżankami z Egiptu i Kolumbii mamy pewne plany co do mojej aplikacji mobilnej DailyArt (www.getdailyart.com) – powiedziała Zuzanna Stańska.
Przez następne pół roku 13 nagrodzonych osób będzie uczestniczyć w biznesowych sesjach mentoringowych, które będą odbywać się przez Skype. Ich uzupełnieniem będą sesje co-coachingowe, podczas których raz na miesiąc młodzi przedsiębiorcy będą rozmawiać ze sobą na temat postępów w ich przedsięwzięciach. - Jestem za to niezwykle wdzięczna, to będą zdecydowanie pomocne spotkania w kontekście rozbudowy mojej agencji kreatywnej/interaktywnej dla muzeów Moiseum (www.moiseum.com), która właśnie nabiera skali – skomentowała Zuzanna Stańska.
Konkurs jest częścią międzynarodowego projektu British Council pod nazwą Creative and Cultural Economy (creativeconomy.britishcouncil.org).
Zuzanna Stańska, z wykształcenia historyczka sztuki, w ramach swojej firmy Moiseum zajmuje się zbliżaniem muzeów i instytucji kultury do ich odbiorców, głównie poprzez nowe technologie. Tworzy także własne projekty edukacyjno-technologiczne, z których najbardziej znaną jest aplikacja mobilna DailyArt. Organizatorka polskiej edycji Dnia Wolnej Sztuki, spotkań Metamuzeum, współorganizatorka konferencji We Are Museums. Regularnie pisze na łamach Muzealnictwo.com, Magazynu Szum oraz F5. W uzasadnieniu swojego wyboru Jury w szczególności zwróciło uwagę na potencjał Zuzanny do budowania sieci kontaktów w sektorze kultury w Polsce i za granicą.